Lontoo marraskuussa

En ehtinyt teille ajastaa mitään postausta, sorry. Sain kuin sainkin uuden kamerani Olympus E-PL7 just ennen reissua, joten nämä kuvat on otettu sillä. Ihanan kompakti kamera! Helppo kuljettaa mukana ja kun en ehtinyt asetuksiin sen kummemmin perehtyä niin automaattiasetuksillakin saa jo ihan hyviä kuvia.

Tänään tultiin kotiin ja kirjottelen teille piiiitkän matkapostauksen Lontoosta. Me lennettiin Norwegianilla ja ajettiin edeltävä yö Helsinkiin. Lento oli aamulla 8 paikkeilla ja nukahdinkin koneessa ennen nousua ja heräsin juuri kun kone tömähti maahan :D Meni siis matka aika mukavasti. Ostimme Gatwickin kentän automaatista junaliput Victorian asemalle, maksoi kahdelta henkilöltä 39,80£ yhteen suuntaan. Junia lähti 15minuutin välein joten nopeasti päästiin matkaan. Victorian asema on aika suuri ja ei meinattu heti löytää mistä saadaan ostettua metrokortit, joten käytiin syömässä KFC:ssä, missä ei mielestäni kovin erikoista ruokaa ollut. Päädyttiin ostamaan Oystercardit, missä oli 5£ pantti ja johon ladattiin rahaa matkoja varten. Ladattiin aluksi 20£ ja lisättiin vielä myöhemmin 10£, joista kortille jäikin vielä käytettävää. Emme palauttaneet kortteja vaan rahat on siellä myöhempää käyttöä varten, eiköhän me Lontooseen vielä joskus suunnata :)

Victorian asemalta lähdettiin metrolla Bayswaterin asemalle ja olin vain pikaisesti vilkaissut karttaa vielä ennen lähtöä ja todennut hotellin olevan ihan seuraavalla kadulla, niin kuin se olikin. Onneksi löytyi helpolla, koska meillä ei ollut karttaa mukana. Käytiin maksamassa huone, joka olisi valmis muutaman tunnin päästä, klo kahden jälkeen. Lähdettiin käveleskelemään Kensington Gardensiin, missä ihmiset ulkoiluttivat koiriaan vapaana, oravat tulivat nuuhkimaan kenkiä ja kerjäämään ruokaa ja joutsenet lipuivat lammessa ihan vieressämme. Söin jostain katukioskista vohvelin, joka olikin tosi herkullista. Kurkattiin myös muutamia nähtävyyksiä esimerkiksi Peter Pan statue ja Princess Diana memory fountain. Hämmästelin kuinka huolettomasti ihmiset pitivät koiriaan irti, meille ei aina ollut edes selvää, mikä koira on kenenkäkin kun omistaja saattoi viilettää jo kaukana. Eikä kohdattu yhtäkään rähinää koirien kesken. Puisto muuttui jossain vaiheessa Hyde Parkiksi ja bongasimmekin Winter Wonderlandin joka aukesi tuossa jokin aika sitten ja on avoinna ainakin jouluun asti. Upea paikka! Kierrettiin Winter Wonderlandissa hetken ja päätimme tulla pimeällä uudelleen.

Mentiin hotellille vaihtamaan vaatteita ja huilimaan hetkeksi, kun oli tullut käveltyä jo useampi tunti. Päätettiin nukkua pienet päikkärit ja herättiinkin sitten klo 20 :D Nukuttiin siis sellanen yli kolme tuntia.. Noh, olihan sitä univelkaa edellisyön valvomisista. Käytiin syömässä läheisessä italialaisravintolassa ja suunnattiin Oxford Streetille hämmästelemään jouluvaloja. Pyörittiin siellä pari tuntia ja yhden paikkeilla yöllä mentiin takaisin hotellille.

Torstaina heräiltiin 8 jälkeen ja haettiin läheisestä Sainsbury's Local-nimisestä ruokakaupasta evästä ja mentiin Kensington Gardeniin syömään. Mä söin kroisantin, hedelmäsalaatin ja jääkahvin. Mulla oli heti aamusta lähtien jalka tosi kipee oikeesta syrjästä ja joka askel oli kuin tuskaa. Mentiin Oxford Streetille Primarkiin shoppailemaan ja ostinkin pari yökkäriä, pikkuveljen huomisille synttäreille lahjan, upean posliinikannun, kynttiläkipon, pyyhkeitä, paidan, housut, parit kengät.. Ja kaikenlaista :D Käytiin muutamassa lähikaupassa myös ja lähdettiin sitten viemään ostoksia takaisin hotellille. Kahvit juotiin jossain matkan varrella, että sain lepuutettua jalkaa hetken.

Hotellilla aloin puhua, että haluaisin lähteä käymään askarteluliike Hobbycraftissa, mutta lähelle menee vähän huonosti metroja eikä ollut sen alueen karttaa. Päätettiin kuitenkin lähteä ja ajateltiin kävellä metroasemalta Hobbycraftiin, reittikään ei kovin pitkältä näyttänyt. Matkailu avartaa, T totesi. Ihan huikeeta, että se lähti mun mukaan jotain askartelukauppaa etsimään!

[Berjaya Eden park hotellista siis lähdettiin liikkeelle ja ylhäällä näkyvään metroasemaan mentiin, josta käveltiin loppumatka]

Seikkailtiin metrolla Brent Crossin asemalle ja lähdettiin kävelemään. Mentiin teiden yli ja ali edestakaisin ja usko meinasi loppua kun ei Hobbycraftia löytynyt. Pysähdyttiin kahville Costasiin ja kysyttiin voisiko he soittaa meille taksin kun mun jalka oli niin kipeä (ei kuulunut palveluun) tai olisiko heillä edes numeroa (eivät tienneet) mutta ei saatu apuja. Lopulta löydettiin liike monen kilometrin kävelyn jälkeen jes! Nähtiinpähän hieman erilaisia maisemia matkalla. Ja olihan se Hobbycraft nyt ihan huikea paikka! Täynnä askartelutuotteita maalaustarvikkeista nappeihin ja pienlentokoneiden rakenteluihin, ihan kaikkea löytyi. Ostin sieltä muutamia nauhoja, candy meltsejä ja jotain muuta aika pientä. Tais tulla yliannostus ;)

Kysyttiin myyjältä taksin numeroa, hänkään ei tiennyt joten ei auttanut kuin lähteä kävelemään takaisin. Nyt oltiin viisaampia eikä ylitetty valtateitä vaan pysyttiin samalla puolen kokoajan eikä matkakaan ollut onneksi niin pitkä vaikka joka askeleella mun jalkaa pisti ja kävely oli hankalaa ontumista. Tulomatkalla pysähdyttiin vielä jossain sisustusliikkeessä,mutta en jaksanut siellä kovin keskittyä kun jalkaan sattui niin kovasti. Hotellille päästiin joskus seitsemän aikaan ja hetken huilattuamme lähdimme vielä metroilemaan ja Nando'sille King's Cross St. Pancras (linkistä pääset metrokarttaan) aseman lähettyville syömään. Kävimme myös Oxford Streetillä, mutta siellä meni kaupat jo kiinni eikä ehditty enää shoppailemaan. Jouluvalot oli kuitenkin huikeita!

Perjantai aloitettiin aikaisin, koska lauantaina olisi herätys puoli viideltä. Haimme taas eväät mukaan ja menimme puistoon syömään. Lähdimme Oxford Streetille shoppailemaan, mutta kaupat eivät olleet vielä auki. Joimme siis kuumaa kaakaota ja kahvia jossain kahvilassa hetken ja lepuuttelimme jälleen mun jalkaa. T löysi itselleen kengät ja farkut. Ihmisiä oli hurja määrä liikkeellä, koska oli Black Friday. Metrot olivat  niin täynnä pitkin päivää, että joutui survomaan itsensä sisään mahtuakseen shoppailun villiinnyttämien ihmisten sekaan. Lähdimme käveleskelemään Sohon alueelle ihastelemaan jouluvaloja. Päädyimme joulupuistoon, jossa pidimme sadetta katoksen alla englantilaisia fudgeja puoliksi syöden. Kävimme myös M&M's storessa ja sporttipubissa siiderillä/kaljalla.

[tuo mies tuola katolla lauleskeli cheerleader-laulua :) tulit kovasti mieleen, S!!]

Pimeän tullen metroilimme itsemme Marble Archiin, josta lähdimme ihastelemaan Winter Wonderlandia ja se oli ihan uskomaton satumaa varsinkin illalla! Karnevaalitunnelmaa, karusellibaareja, glögin ja kuuman siiderin myyntikojuja, erilaisia ruokapaikkoja, huvipuistohärveleitä, renkaanheitto-, ammunta- ja narunvetokojuja, haunted house, hurjan paljon jouluvaloja, luistinrata, upeita myyntipuoteja mistä sai mm. joulukoristeita, lapasia ja pipoja, itsetehtyjä saippuoita, fudgeja, kastanjoita, pipareita, kynttilöitä.. Siellä ihmeteltiinkin aika pitkään, jonka jälkeen kävimme syömässä hotellimme lähistöllä olevassa italialaispaikassa, jossa ei oikeastaan ollut edes hyvää ruokaa mutta nälkä oli jo niin kova ettei välitetty.

[aikuisille oli karusellibaari, oikealla. Ihan hauska, se pyöri hiljakseen :D Paremmin ihmiset siinä pysyivät pystyssä kuin luistinradalla!]

Hotellille päädyttiin jo yhdeksän maissa ja tänään meillä olikin herätys 4.30 ja palattiin lentoasemalle samaa reittiä Victorian kautta. Otimme varmuudeksi sen verran aikaa, että ehtisimme vielä parilla myöhäisemmälläkin junalla jos niitä peruttaisiin. Se juna olikin peruttu millä ajattelimme mennä, mutta seuraavalla pääsimme. Joku asiakas siinä huusi kovaan ääneen juna-aseman työntekijälle että hän myöhästyy lennolta kun kaksi junavuoroa oli peruttu eikä mitään ilmoituksia asiasta oltu annettu. Me ehdimme hyvin ajoissa ja kerkesimme syödä aamupalankin lentokentällä Nando'sissa. Nukahdin koneen noustessa ilmaan ja heräsin kun kuulutettiin laskeutumisesta. Leppoisasti meni siis matkat ja lomakin oli aivan mahtava! Ihana irtiotto arjesta vain meille kahdelle. Lomareissut muiden kanssa on myös olleet tosi kivoja, mutta olihan se mukavaa, kun sai mennä minne halusi juuri silloin kun halusi neuvottelematta siitä kenenkään kanssa. Meidän Rakkausloma :) Ootteko te käyneet Lontoossa? Mikä on lempipaikkanne?

Ilmat oli tosi hyvät meidän koko reissun, perjantaina sateli vähäsen mutta muuten oli sellaista 10 astetta ja välillä jopa aurinko paisteli. Nähtiin useampi ihminen shortseissa tai t-paidassa :) Hotellissakin oli tosi lämmin ja suihkusta tuli ensimmäisenä iltana niin kuumaa vettä, että siellä ei pystynyt olemaan. T sai sen onneksi väännettyä sen verran viileälle, että loppuloman pystyi suihkutella normaalisti. Nyt tämä lomailija menee nukkumaan, että huomenna jaksan juhlia pikkuveljeä :)

6 kommenttia

Anonyymi kirjoitti...

Olipas mukava lukea tätä. Omaan Lontoon matkaan aikaa 12 päivää, joten ahmin taas kaikki Lontoo jutut mitä löydän. Winterwonderland on mullakin ohjelmassa näyttää ihanan satumaiselta. Aikaa on viikko, joten Jouluifanina meinaan poiketa kaikilla joulukaduilla (Oxford St, Regent St, Crafton St yms..)ja katsastaa myös Jouluikkunat ainakin Harrodsin ja Hanleysin:)Hyvää Joulun odotusta ja kiitos kivasta jutusta&kuvista.
t. Anne

Miia kirjoitti...

Anne, Harrodsissa meilläkin oli tarkoitus käydä, mutta ei ehditty sinne :) kiva että pääsit fiilistelemään tunnelmia jo etukäteen, se on parasta!

Liisan kotona kirjoitti...

Lontoo se on minunkin lempparikaupunkini ja aina siellä on uutta nähtävää. Ehdottomasti kannattaa käydä Harrodsilla ja heidän jouluosastollaan. Siellä on huikeasti koristeita eikä mitään ihan hirveitä hintojakaan. London Eye kannattaa kokea myös ja..ja... siellä on niin paljon kaikkea nähtävää. Kiva reissu teillä on näköjään ollut. Liisa

Miia kirjoitti...

Liisa, niimpä, aina löytyy jotain uutta. Ensi kerrallekin jäi vielä paljon näkemistä :) London Eyessä käytiin pari vuotta sitten keväällä ja Harrodsilla myös, mutta olisihan se hieno ollut nähdä heidän joulukoristelujaan..

Nina kirjoitti...

Varmasti oli ihan huikea reissu suureen maailmaan!
Kiitos kuvapläjäyksestä.

Miia kirjoitti...

Nina, todellakin oli :) Ihana irtiotto arjesta.