Nizza, Cannes, Antibes ja Monaco

Kotiin päästiin ja ensimmäinen lomapätkäkin päättyi. Tuli kyllä tarpeeseen tuo loma. Ajattelin kirjoitella nyt hieman tarkemmin tuosta Nizzan lomasta, vaikka instaan kuvia on päiviteltykin jonkin verran. Ensimmäistä kertaa ikinä oli hyvä nettiyhteys ulkomailla!

Iltalennolla siis lähdimme viime sunnuntaina provinssihuuruissa. En lauantaina juonut mitään, kun tiedossa oli aamulla ajaminen lentokentälle. Lento oli perillä 19.30 paikallista aikaa, eikä sunnuntaina ehtinyt kuin hieman hämmästellä ympäristöä ja käydä syömässä. Hotellimme oli suunnilleen parin kilometrin päässä Place Massenalta, joka oli suuri aukio lähellä rantaa ja näin jälkikäteen ajateltuna hotelli olisi kyllä saanut olla lähempänäkin rantaa(tästä kartasta näet hotellimme sijainnin). Hotellimme lähellä oli kyllä ostoskatu ja juna-asema, mutta muuten tuli pyörittyä aika lailla Massenan aukion lähistöllä ja rannalla, joten parhaina päivinä sahasimme tuota 2km matkaa neljä-viisi kertaa edes takaisin plus tietysti muut seikkailut ja käveleskelyt. Jalkapallohuuma oli tällä matkalla kovasti läsnä ja Massenan aukiolle oli rakennettu pelikatsomo, mihin ihmiset kokoontuivatkin pelejä jännittämään. Poliisit ja armeija olivat näkyvästi läsnä ja armeijanheput partioivatkin näyttävästi aseet käsissä pitkin Nizzaa.

Etukäteen jännitin vähän, kuinka Ranskassa pärjää osaamatta kieltä yhtään. Sitä kun aina sanotaan, että ranskalaiset eivät mielellään englantia puhu. Hyvin sitä pärjäsi! Parissa paikassa myyjä ei puhunut englantia yhtään, mutta silloin kommunikoitiin elekielellä. Ruokalistat oli yleisesti ottaen englanniksi ja niissä parissa paikassa, missä listat oli ainoastaan ranskaksi, ymmärsi kyllä sen pointin aina jostain sanasta. Salaatti oli salade jne. Itse ainakin koin oppivani jonkin verran sanastoa tuon matkan aikana, ehkä jopa enemmän kuin vaikkapa kreikkaa. Kreikassa kuitenkin suurin osa puhuu englantia tai suomea ja kreikan aakkosista en ymmärrä mitään edelleenkään.

Nizzan vanhassa kaupungissa oli markkinoita ja toreja joka päivä. Kävimme antiikkimarkkinoilla sekä kukkatori Cours Saleyaa katsomassa useampana päivänä. Vanhassa kaupungissa oli myös paljon kuppiloita ja ravintoloita mistä valita. Yllätyin hieman siitä, että kaikissa ravintoloissa ei todellakaan ollut vessaa. Yleisiä vessoja kuitenkin oli siellä täällä ja ne olivatkin siistejä. Monacon juna-asemalla sekä Nizzan lentoasemalla törmäsin vessoihin, missä ei ollut vessanpöntönkansia ollenkaan, muualla oli kyllä. Nizzan rantakuppiloissa oli kaikista kalleinta, emmekä niissä käyneetkään koko lomalla. Mieleen jäi esimerkiksi menusta luettu Pina Colada 12,50€. Pidimme kovasti Hippopotamus-nimisestä ruokapaikasta, joka oli ihan Place Massenan reunalla ja kävimmekin siellä syömässä kolmesti.

T:n kanssa kun matkustaa, ei kyseessä ole mikään shoppailuloma vaan kiertelimme ja hämmästelimme nähtävyyksiä pääasiassa ja tutustuimme paikkaan. Toki vähän jotain ostoksiakin tuli tehtyä ja kierrettyä Nice Etoile ja Galleries Lafayttes-ostoskeskukset läpi. Paljon kauppoja löytyi Avenue Jean Médecinin varrelta sekä Rue Massenan lähimaastosta. Rue Massenalta löytyi myös herkullisia ravintoloita ja T:n käyttämä sali oli siinä lähistöllä. Colline du Châteaun vuorelta näköalat olivat huikaisevat kauniit ja sieltä löytyi myös pari upeaa vesiputousta (ylläoleva ylempi kollaasi). Vuoren päälle pääsi kävelemisen lisäksi hissillä tai esimerkiksi kaupunkijunalla, joka lähti liikkeelle Place Massenan suihkulähteen edestä. Kaupunkijunalla ajelimmekin pariin otteeseen, viimeisenä päivänä lähinnä ajankuluksi kun lentomme lähti illalla kotia kohti ja päivä kului lähinnä odotellen ja hissukseen kierrellen.

[kuvat Cannesista]

Cannesissa emme viettäneet hirveästi aikaa, kun samalla reissulla oli tarkoitus käydä Antibesissäkin, joka sijaitsi matkan varrella. Junaliput ostimme suoraan asemalta virkailijalta, sillä automaatit vaikuttivat liian hankalilta käyttää. Cannes oli huikean hieno kaupunki, jossa oli vilskettä muulloinkin kuin elokuvajuhlien aikaan. Bongasimme myös Cannesista markkinat, jossa kävimme pyörähtämässä. Oletin pitäväni Cannesista vähiten, itse kun en välitä designistä tai tuotteiden merkeistä niin kovin paljon, mutta Cannes olikin ehkä suosikkini näistä vierailukohteista! Joku siinä vetosi kovasti, vaikka ei muutamaa tuntia pidempään siellä vietettykään.

[kuvat Antibesistä]

Antibesissä kävimme syömässä maailman parhaat salaatit ja sen jälkeen lähdimme kävelylle satamaan hämmästelemään luxusjahteja. Niitä siellä riittikin ja hiki virtasi aurinkoisessa säässä. Uikkareita emme olleet ottaneet tietenkään mukaan, ettei tarvitse raahata niin paljoa tavaraa.
Antibesin vanhaa kaupunkia oli kehuttu ja löysimmekin sinne helposti. Olihan se ihanan tunnelmallinen paikka maustepuoteineen, matkamuistomyymälöineen ja bistroineen. Istuskelimme siellä täällä tuoreista appelsiineista puristettua mehua juoden. Vanhasta kaupungista hyppäsimme Antibesin kaupunkijunaan ja kävimme sillä pyörähtämässä Juan Les Pinsissä jossa olikin ihanan näköinen ranta. Illaksi ehdimme takaisin Nizzaan ja kävimme vielä uimassakin hikisen päivän päätteeksi.

[kuvat Monacosta]

Pari päivää vietimme välissä Nizzaa tutkien ja mukulakivirannalla uiden ja perjantaina lähdimme koti Monacoa junalla. Junamatkassa ei kauaa kestänyt ja näköala Monacon juna-aseman liukuportaista oli huikea! En ollut Monacoon tutustunut tätä Raymondin tekstiä enempää, joten yllätyin hieman korkeuseroista. Juna-asema oli suht korkealla vuorella ja hissukseen laskeuduttiin teitä ja rappusia alaspäin, kunnes huomasimme olevan formuloista tutun mutkan kohdalla Monte Carlossa. Itse en formuloita seuraa, mutta olen ehkä joskus kuullut kyseisestä mutkasta :) Upeita autoja viuhahteli ohi jatkuvasti ja kuuluisat jalkapallonpelaajat olivat ikuistaneet jalkapohjansa Monte Carlon laattoihin. Edellisreissusta viisastuneena olimme ottaneet myös uikkarit mukaan ja pulahdettiinkin Monte Carlon puolella uimassa. Muutamien tuntien kuluttua palasimme juna-asemaa kohden ylämäkeen puuskuttaen kiertäen kaartaen. Hiki tuli täälläkin.

Kiertelimme paljon hotellin ympäristössä, Place Massenalla ja myös yllämainitut shoppailukadut tulivat tutuksi. Vanhassa kaupungissa oli kiva tunnelma varsinkin iltaisin ja eräänä iltana seikkailimme hotellilta kohti Nizzan satamaa. Upeaa aluetta oli tämä Ranskan Riviera ja voin kyllä suositella kaikille! Nizzasta löytyi eri puolia, oli suurkaupunkia sekä rantaa, vanhaa kaupunkia sekä muita nähtävyyksiä. Kaikille jotain. Junalla oli helppo matkustaa paikasta toiseen, jos mielii nähdä muitakin Etelä-Ranskan kohteita tai poiketa vaikkapa Italiassa.
Aikamoinen romaani tästä postauksesta tulikin, toivottavasti on jollekin matkaa suunnittelevalle apua ja kysykää jos tulee jotain mieleen, vastaan parhaani mukaan!

3 kommenttia

Niina / Ideatasku kirjoitti...

Ihania matkakuvia! Näyttää olleen mukava reissu :) Tervetuloa takaisin suomeen :)

Unknown kirjoitti...

Ensimmäinen blogi, jossa käsitellään kohdetta positiivisin miettein. Hienoja kuvia ja tekstiäsi on mukava lukea.

Miia kirjoitti...

Kiitos paljon! Nizza oli kyllä kohde, mistä pidin kovasti ja varmaan täytyy mennä uudelleenkin :)