Lontoo marraskuussa

Hyvässä muistissa olikin viime marraskuun Lontoon reissu ja ei pettänyt ihana Lontoo tälläkään kertaa. En lopulta lainannutkaan kameraa, vaan kuvasin kännykällä sen mitä kuvasin ja ihan kiva niin. Jälleen ajettiin edellinen yö lentokenttää kohti. Nukuimme koneessa koko matkan ja siirtyminen Gatwickista Victorian kautta hotellille meni mallikkaasti. Vähän etukäteen jännitin, kun T ei ollut mukana mutta hienosti selvittiin!

Hotellia etsittiin yhden korttelin verran väärästä paikasta, mutta nopeasti se löytyikin Queenswaylta, läheltä Bayswaterin asemaa. Hotellimme oli Mstay Hyde Park. Saimme huoneen jo ennen kahta ja syömisen jälkeen otimmekin muutaman tunnin päiväunet heti alkuun. Sen jälkeen oli mukava lähteä pirteämpänä hämmästelemään Oxford Streetin valoja. Pikaisesti käväisimme parissa kaupassakin.
Samalla reissulla kävimme moikkaamassa Big Beniä ja London Eyetä ja syömässä herkullisen nutellavohvelin Big Benin juurella. Käveleskelimme ympäriinsä ja huomasimme Winter Wonderlandiin virtaavan porukkaa, joten yritimme sisään myös, mutta siellä olikin VIP-ilta, joten sovimme palaavamme seuraavana päivänä.

Perjantaina heräilimme kahdeksan aikaan aamupalalle. Aamupala ei ollut erikoinen, lähinnä leipää, kroisanttia ja jukurttia, mutta ihan riittävä. Lähdimme jälleen Oxford Streetille ja Primarkiin, tarkoituksena tällä kertaa ostaakin jotain. Palailimme hotellille joskus iltapäivästä tuomaan ostoksia ja huilasimme hetken. Sainsburystä sai hyvän pastasalaatin, jolla nälkä pysyi poissa pitkään. Suurkulutin myös Starbucksin kylmiä Cafe Latteja aika monta lomamme aikana. Lähdimme uudelleen matkaan ja metroilimme Harrodsille jouluvaloja katsomaan. Sisälläkin kiersimme hetken ja söimme puoliksi kaksi Harrodsin kuppikakkua, Nam! Tosin ihan yhtä hyviä sai Tescostakin huomattavasti huokeampaan hintaan.

Kävelimme Hyde Parkiin Winter Wonderlandiin, jossa kuluikin muutama tunti. Kävimme Haunted housessa säikkymässä ja nauramassa sekä fiilistelimme tunnelmaa. Glögiäkin yritimme juoda, mutta kyllä suomalainen glögi on parempaa :D aioimme mennä marokkolaiseen ravintolaan syömään, mutta päädyimmekin italialaiseen ravintolaan, jossa söimme pitkän kaavan mukaan. Ruoan jälkeen väsy iski hyvin pian.

Lauantaiaamulla aamupalan jälkeen suuntasimme Portobellon markkinoille, jossa muutama vuosi sitten keväällä kävimme. Mitään ei ostettu, mutta kiva katsella kojuja ja markkinahumua. Kipaistiin pubiin juomaan yhdet siiderit ja kävimme Kensington Gardensissa kävelemässä ennen piipahdusta hotellilla.

Mietimme suuntaisimmeko Piccadillylle, mutta ystäväni piti vielä löytää muutamia juttuja itselleen, joten käväistiin hotellin lähellä olevassa Whiteley's kauppakeskuksessa ja suuntasimme takaisin Oxford Streetille. Siellä kuluikin useampi tunti, kävely alkoi jo tuntua jaloissa ja nälkä kurni. Percy Streetiltä bongasimme ranskalaisen bistron nimeltä Big Fernand, josta saimmekin parhaat hampurilaiset ikinä! Palvelu oli todella ystävällistä ja nopeaa. Ystäväni kävi tilaamassa meille jälkkäriksi jäätelöt. Pian hänen palattuaan pöytään musiikki loppui ja alkoi soida Happy Birthday. Tarjoilija tuli kantaen jäätelöä, missä paloi kynttilä. Henkilökunta toivotti minulle hyvää syntymäpäivää, joka oli oikeasti sunnuntaina. Muutkin asiakkaat taputtivat. Niin ihana yllätys!

Pian syömisen jälkeen metroilimme takaisin hotellille, josta lähdimme vielä koluamaan muutamia lähikauppoja vesisateessa. Ilmat suosivatkin koko loman ja aurinko paistoi muuten lähes koko ajan lukuunottamatta viimeistä iltaa ja lähtöaamua. Ystäväni nukahti ollessani suihkussa ja mä aloin erittäin huonolla nettiyhteydellä selvittää metroja ja junia. Tiesin, että meidän täytyisi herätä noin neljältä, että olisi tarpeeksi aikaa siirtymisiin. Metrot olikin peruttu lähiasemilta ja yllätyksekseni myös kaikki junat. Tämän selvittämiseen kului aikaa kaksi tuntia, kun netti pätki jatkuvasti. No, bussilla sitten. Eiii, kaikki bussit oli myyty loppuun! Tässä vaiheessa jo lähetin veljelleni viestiä, että voisiko selvittää asiaa Suomesta käsin kun netti toimii paremmin. Kello oli yli puolen yön ja olisi pitänyt päästä nukkumaan.. Hän selvitti, että taksi maksaa n. 75-130 puntaa Victorialta Gatwickiin ja totesin, että sillä sitten on mentävä, vaikka olimmekin yrittäneet kuluttaa viimeiset puntamme parhaamme mukaan.

Pääsin nukkumaan yhden jälkeen ja herätin ystäväni hiukan ennen neljää. Hän luuli minun aluksi huijaavan kertoessani tilanteesta, mutta nopeasti uni karisi silmistä. Söimme aamupalaa hotellihuoneessa (kysyimme sunnuntaille aamupalan mahdollisuutta aiemmin, mutta virnuileva vastaanottovirkailija sanoi sen olevan mahdotonta ja kertoi, että emme ole maksaneet aamupalasta vaan se kuuluu huoneen hintaan, joten hän ei voi auttaa) jonka jälkeen menimme pyytämään respaa soittamaan taksia. Tämä yövirkailija ehdotti itse hakisiko meille hedelmiä tai leipiä tai haluaisimmeko, että hän keittäisi kahvia taksia odottaessamme, joten taisi olla ihan vain edellisen virkailijan omaa asiakaspalvelutaidottomuutta moinen. Respa kertoi iloksemme taksin maksavan vain 60puntaa.

Hauska nigerialainen taksinkuljettaja vei meidät kentälle aamuhämärissä ja kertoili omasta maastaan sekä jutteli Suomen ja Britannian eroista. Ehdimme kentällä nauttia vielä uudelleen aamupalan ja koneessa nukuimme jälleen noususta laskuun :)

Ihana, ikimuistoinen loma rakkaan ystäväni kanssa oli huikea pako arjesta. Kiitos K seurasta, ylläristä, naurusta, keskusteluista ja kaikesta! ❤ Nyt jaksaa odottaa joulua! :)

2 kommenttia

Lumikallion Outi kirjoitti...

Yritin jo aikaisemmin kommentoida..mutta johonkin se hävisi. Mutta juu, kiitos näistä tunnelmista. <3 Mun viime visiitistä on ihan liian kauan aikaa. Just nyt tekisi hyvää päästä Lontooseen. Tai NY.kin kävisi. Kumpi vain, en ole niin tarkka. :D Ihanaa päivää!

Miia kirjoitti...

No hyvä että nyt toimi :) mä en oo New Yorkissa käynyt koskaan, olis ihana päästä sinne. Ei muuta kun reissuun siis ;) kivaa päivää sullekin!