Viikko Lissabonissa

Ensimmäinen viikkoni täällä on nyt ohi. Pikkuhiljaa alan oppia hyppäämään bussista oikealla pysäkillä pois, vaikka tuntuukin, että ne ajavat aina eri reittiä. Olen jotenkin tottunut 6.30 herätyksiin ja heräsin tänään itseksenikin jo ennen kahdeksaa. Mut tuntevat tietävät, että se on erittäin harvinaista :D Mulla on edelleen flunssa, eikä se meinaa antaa periksi millään.

Hommasin pari päivää sitten myös Vodafonen liittymän, että pystyn käyttämään karttoja muutenkin kuin wifillä. Mun kännykkään saa kaksi SIM-korttia ja nyt käyttö sujuukin mukavasti. Päivät ovat olleet aurinkoisia ja lyhythihaisella t-paidalla on pärjännyt hyvin, iltaisin ja aamuisin takki on tarpeen. Työpaikka auttoi rikosrekisterilappusen hankkimisessa ja auttaa avaamaan pankkitilin jos sen haluaa avata. Pääsimme jo vähän tutustumaan tulevaan työnkuvaamme tarkemmin ja se vaikuttaa tosi mielenkiintoselta. Myös kaikki muut meidän tiimiläiset on tosi mukavia ja kiva kun voi suomeksi puhua joistain asioista. Täällä jo olevat suomalaiset ottivat hyvin vastaan ja kävimmekin sangrialla tuossa erään työpäivän päätteeksi.

Tällä viikolla kävin työpaikan avustajan kanssa kaupungintalolla hakemassa mulle NIF-numeron ja jonkin toisen paperin, joka todistaa, että olen eurooppalainen ja tullut tänne töihin. Avustaja haki mut töistä ja hoiti asiat portugaliksi. Päätin samalla reissulla käydä viemässä metro/juna/bussikorttihakemuksen ja lähdinkin seikkailemaaan metrolla. Hieman harmaita hiuksia meinasi aiheuttaa metrolippuautomaatin portugalinkieli, jonka sai vaihdettua vasta myöhemmässä vaiheessa englanniksi, mutta sain kuitenkin lipun ulos ja löysin oikeisiin metroihinkin. Jonotin hakemuslappusen kanssa varmaan puolisen tuntia ja palasin kaupan kautta takaisin kämpille.

Eilen lähdimme työkaverini P:n kanssa hakemaan valmiin metrokortin mulle ja jonotettiin taas varmaan lähemmäs tunnin, ennen kuin sain kortin käsiini. Jatkoimme matkaa Colombo-nimiseen ostoskeskukseen, missä on Primark. Syötiin yhdessä lukuisista ravintoloista buffetista kanaa, lihaa, perunoita ja salaatteja ja jonkin verran löytöjä tehtiin Primarkistakin. En kuitenkaan kovin paljoa ostellut, kun täältä on vähän hankala saada tavaroita mukaansa, jos ei lähetä osaa niistä etukäteen. Olin illalla kämpillä joskus ennen yhtätoista ja pari tuntia rauhoituin ennen nukkumaanmenoa. En oo vielä ehtinyt ees avata mukanani tuomia muutamia suomalaisia kirjoja enkä katsoa mitään elokuvaa.

Tänään metroilin aamulla Alamedan asemalle, mihin sovittiin treffit puolilta päivin P:n kanssa. Oltiin päätetty lähteä Alfamaan Feira da Ladra-nimiselle kirpputorille. Kirppari oli ulkona ja markkinahumua oli kiva seurata. Katusoittajia, paljon ihmisiä, meteliä ja lintujen sirkutusta. Hörpittiin kahvit kuppilassa katsellen ohikulkijoita. Aika paljon englantia puhuvia ihmisiä tuntui olevan täällä puolella Lissabonia. Käytiin samalla reissulla myös São Vicente de Fora-luostarissa. Siitä käveleskelimme pikkuisia kujia pitkin takaisin alaspäin ihastellen upeita vanhoja rakennuksia ja suloisia ratikoita sekä pikkuisia tuktukeja.

Matkan varrella pysähdyimme syömään tonnikalasalaatit. Päätimme hypätä ohimenevään bussiin ja matkusteltiinkin muutama pysäkinväli, kunnes näimme kiintoisan aukion ja loikkasimme ulos. Aukio oli nimeltään Praça do Comércio ja siellä oli upea riemukaari sekä kuningas Joao I:n patsas keltaisten hallintorakennusten ympäröimänä. Paljon ihmisiä istui rannassa ihastelemassa Tejojoen aaltoja. Joki näyttää pikemminkin mereltä kuin joelta, niin iso se on. Lähdimme kävelemään Rua Augusta-kävelykatua pitkin keskustaan päin ja totesimmekin olevamme Baixassa. Istuimme juomaan yhdet ja välillä poikkesimme kiinnostavissa kaupoissa. Illan tullen kävimme syömässä spagetti carbonaraa ja paellaa.

Metroilimme kotiin päin joskus tuossa kahdeksan paikkeilla ja ehdinkin sopivasti vielä bussiin, mistä osasin nousta oikeassa kohdassa pois. Ei vieläkään oikein tunnu siltä, että sitä tosissaan asuu täälä, vaan ennemminkin tuntuu kuin olisi lomalla. Kun työt alkavat todenteolla, työpäivämme tulee loppumaan 15.30, joten iltaa jää mukavasti vapaaksi. Huomenna mulla on myös vapaapäivä, mietin vähän lähtisikö käymään Cascaisissa tai Sintrassa vai mitäköhän sitä keksisi. Nähtäväksi jää :)

Mystoreja ja kuvia pystyy seuraamaan helposti Kotohippusia-instasta! Lisäsin tältäkin päivää muutaman videon.